В фондовій збірці НІКЗ "Чигирин" зберігається 27 жіночих керсеток кін. ХІХ- середини ХХ століть (23 основного та 4 науково-допоміжного фонду. Колекція була сформована з музейних предметів фондів Чигиринського краєзнавчого музею, Стецівського краєзнавчого музею, керсеток, зібраних під час етнографічних експедицій. Більшість керсеток виготовлені наприкінці ХІХ - поч. ХХ століть місцевими майстринями з недорогих фабричних тканин. Керсетка (корсет) - нагрудний, безрукавний одяг, який щільно облягає стан, з вирізом коло шиї; поли облямовані в талії.

Велике значення у творенні художнього образу всього строю і його композиційної завершеності мала корсетка. Вона виступала кольоровим акцентом або гармонійно поєднувалась тонально з усіма іншими складовими костюма. В різних районах Наддніпрянщини корсетки мали свої особливості в крої і колориті.

Для виготовлення керсеток використовувалися тканини фабричного виробництва: напіввовняні, плисові, ситцеві, переважно темних кольорів (чорний, коричневий, темно-зелений, бордовий). В пошитті керсеток майстрині дотримувались певних конструктивних рішень: спинка приталена, розширена за допомогою вусів (5-7-9) та перед з 2 пілок вільного крою, розширених донизу, неглибокий виріз горловини, довжина - нижче лінії стегон;

Оздоблювались керсетки смужками чорного плису на вирізах горловини, проймах рукавів, лише на правій пілочці, або на обох та по низу виробу.

Характерною регіональною особливістю чигиринських керсеток є оздоблення, яке кріпилось на спинці по лінії талії - в місцях закладання складок. Форма подібна до маленького сердечка, або ж "чирви". Виготовлялись із тканини-основи, частіше - це чорний плис, на який із кольорових ниток (2-3 кольорів) нашивався сутаж. Сутаж - тонкий шовковий або вовняний плетений шнурок. Завдяки своїй тонкій і плоскій формі сутажний шнур щільно прилягає до основи і легко лягає на тканину. Улюбленими для декору були вовняні нитки зеленого, фіолетового, жовтого кольорів, які контрастно виділялися на темному тлі керсеток. В залежності від майстерності кравчині, "сердечка" виконані більш досконало, або ж примітивно.

Оздоблювали керсетки також і машинним декоративним строченням, яке виконувалось у вигляді прямих та хвилястих ліній на правій пілочці, або ж на обох. На більшості керсеток шви ледь помітні тому, що використовувались нитки темних кольорів;

За станом збереження керсетки значно зношені, пошкоджені. Це свідчить, що жінки в гардеробі мали лише кілька керсеток і носили їх досить тривалий час.

Майже до середини ХХ століття керсетка була обов'язковим елементом жіночого комплексу вбрання. З часом вона поступово видозмінилась в модернові жилети, при пошитті яких сучасні майстри широко використовують традиційні елементи побудови керсетки.

          

Дана колекція широко використовується у виставковій діяльності заповідника, слугує важливим джерелом для вивчення побуту, народних звичаїв і культури українців кінця ХІХ - І половини ХХ століття.

Олена Зелена, старший науковий співробітник відділу фондів

Авторські права захищені. При копіюванні матеріалу обов’язкове гіперпосилання на сайт!